Frankrijkreis ’16

I’m back! Na 3 weken heerlijke vakantie ben ik weer in het altijd koude regenachtige Holland. Heerlijk… Deze blog gaat over de eerste week van de vakantie. Of nou ja vakantie? Het was eigenlijk een schoolreis, maar de woorden: Frankrijk, vrienden, busreizen en avondprogramma’s, doen mij eerder aan een vakantie denken. 19 april (aargh inmiddels is het alweer zó lang geleden) vertrokken we om kwart voor zeven vanaf school met de bus naar Dieppe. Een klein plaatsje in Frankrijk bij de Normandische kust. Met een slaperige ogen, een veel te grote tas vol eten en zwaaiende ouders, stapten we in de bus om het beste en gezelligste plekje te krijgen voor de rit naar België.

Rond 11.00 kwamen wij aan bij een museum, dat informatie gaf over de Eerste Wereldoorlog. We konden ook langs en door de (vroegere) loopgraven lopen, die gebruikt werden tijdens de oorlog. Daarna hadden wij nog tijd om lekker in het zonnetje te zitten en te genieten van het mooie weer.

het uitzicht vanaf het museum

de loopgraven

Vlak voor het avondeten kwamen we aan in de jeugdherberg. Ik sliep met drie vriendinnen op een kamer, dus dat was echt super gezellig. We hadden erg veel geluk met onze kamer, want hij was heel ruim, we hadden een bad (niet dat we het hebben gebruikt) en we hadden wifi. Vooral met het laatste waren we heel blij. Na het avondeten gingen we naar buiten voor een wandeling langs het strand om vervolgens te gaan bowlen. Ik verloor jammer genoeg op één puntje verschil, maar ik gooide wel de eerste strike! Terug in de jeugdherberg hadden we nog een hele gezellige avond met zijn allen in onze kamer en vervolgens gingen we ook maar slapen, want de wekker ging om half acht.

Op woensdag vertrokken we naar de stad Rouen. Ik was aardig moe, maar er stond veel op het programma. Eerst bezochten we een hele mooie kathedraal om daar opdrachten te maken en rond te lopen. Vervolgens gingen we naar een museum over Jeanne d’Arc. In het museum had iedereen het wel zwaar wegens het tekort aan slaap. De rest van de dag mochten wij rondlopen, mits we tussendoor een interview zouden houden met Fransen. Dit interview ging echt rampzalig, maar het was erg leuk om te doen. Ik had daarna dus de hele middag de tijd om rond te lopen, winkels te kijken, te eten en lekker in de zon te zitten. Aan het einde van de middag namen wij de bus terug naar Dieppe. De busreis was een beetje uitgelopen, dus we konden meteen aan tafel. Na het eten gingen we snel naar de kamer om onze bikini’s aan te trekken en daarna liepen we naar het zwembad. Ondanks onze vermoeidheid was de avond weer heel gezellig, dus van slapen kwam weinig die nacht. Heerlijk want onze wekker ging niet veel later dan zes uur.

Nadat we ongeveer drie uur in de bus hadden gezeten, kwamen we aan bij de stad Arromanches. Daar bekeken we een korte film over D-Day. Ik voelde me echt gesloopt, maar we hadden nog een hele lange dag te gaan. In Arromanches hadden we gelukkig even de tijd om eten te halen en uit te rusten. Daarna gingen we door naar Pointe du Hoc. Pointe du Hoc bevindt zich tussen Omaha Beach en Utah Beach. Op 6 juni 1944, bij de landing in Normandië, was Pointe du Hoc het doelwit van de geallieerden. Er waren ook grote kraters van bominslagen te zien. Als laatste vertrokken we naar de Amerikaanse begraafplaats. Ik vond dit echt heel indrukwekkend om te zien. Het is een Amerikaanse militaire begraafplaats en monument ter nagedachtenis aan de overleden Amerikaanse soldaten ten tijde van de slag om Normandië, Twee Wereldoorlog. Op de begraafplaats liggen 9.386 Amerikaanse soldaten. Donderdagavond was jammer genoeg alweer de laatste avond, daarom werd het afgesloten met een bonte avond. In groepjes voerde je opdrachten en de docenten gaven daar cijfers voor. Natuurlijk hebben mijn groep en ik deze bonte avond gewonnen! Ook probeerden we de laatste nacht over te lopen naar de anderen. We hadden geluk, want de leraren controleerden tot half drie ’s nachts en zonder daar vanaf te weten ging onze wekker om drie uur. Heel chagrijnig zette ik mijn wekker uit, maar ik besloot wel op te staan. Uiteindelijk wou nog maar één vriendin mee, dus we liepen drie verdiepingen naar boven met het idee een groot feest te houden, maar iedereen lag te slapen. Echt top… Wij maakten ze dus wakker, maar zij waren niet echt in de feeststemming die wij hadden. Daarom besloten we onze laatste paar uurtjes slaap nog even goed te benutten.

Pointe du Hoc

De Amerikaanse Begraafplaats

Het plan was om de laatste dag naar Lille te gaan. Iedereen had zich hier mega op verheugd, maar door een hele lange file hadden we te weinig tijd om daar naartoe te gaan. Uiteindelijk hebben we de hele dag in de bus gezeten en het was eigenlijk heel leuk en gezellig, maar toen we aankwamen bij school was iedereen toch wel blij lekker naar huis te gaan en veel bij te slapen. Het was echt super dat we dit met school hebben gedaan en het was a helemaal een leuk begin van de meivakantie. Vrijdagavond kwamen we aan bij school, zaterdag speelde ik een belangrijke hockeywedstrijd en zondagnacht vertrok ik met mijn moeder naar Amerika om een cruise te maken!